FANDOM

Tunel Transatlantycki jest proponowaną koncepcją połączenia Ameryki Północnej (Nowego Jorku) i Wielkiej Brytanii. Pomysłodawcy mówią o budowie rury zanurzonej na pewną głębokość w wodzie, w której panowałaby próżnia.

Tunel miałby 5000 km długości. Poruszałyby się w nim pociągi w stanie lewitacji magnetycznej z prędkością do 8800 km/h. Pociąg byłby w stanie osiągnąć tak wysoką szybkość w wyniku braku oporu powietrza w próżniowym środowisku i tarcia ("jazda" na poduszce magnetycznej). Czas podróży między Nowym Jorkiem a Londynem wyniósłby więc mniej niż godzinę.

Pomysł Tunelu Transatlantyckiego został zaprezentowany na Kanale Discovery w programie Inżynieria Ekstremalna.

Konstrukcja Edytuj

Propozycja zakłada budowę ruchomego tunelu, opartego na konstrukcji okrętu podwodnego.

Tunel byłby zakotwiczony do dna przy pomocy 100 000 dużych mocujących kabli i około 54000 prefabrykowanych elementów. Sekcje składałyby się z 2 warstw stali odseparowanych warstwą piany.

Jeżeli kiedykolwiek by go zbudowano, byłby największym i najdroższym projektem budowlanym w historii. Na obecny dzień, koszt budowy tunelu szacowany jest na ponad 12 bilionów dolarów.

W przyszłości mniejsze koszty projektu mogłyby uczynić ten pomysł bardziej realistycznym niż dzisiaj.