FANDOM

TP S.A. Tower
adres: ul. Twarda 14/16
Śródmieście
685px-TPSA tower warsaw
TP S.A. Tower
Całkowita wysokość: 128 m
Wysokość do dachu: 128 m
Wysokość najwyższego piętra: b.d.
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
30
Rozpoczęcie budowy: 1997
Ukończenie budowy: 2003
Projektant: Apar-Projekt, Arca A&C
Powierzchnia
wszystkich
pomieszczeń:
b.d.

TP S.A. Tower – biurowiec położony w Śródmieściu, przy ulicy Twardej 14/16, dziewiąty pod względem wysokości budynek w Warszawie. Wśród warszawskich wieżowców wyróżnia się kształtem – budynek sprawia wrażenie jakby był "posklejany" z wielu różnych brył – a także zewnętrzną windą w odchylonym o 14° od pionu szybie. Nazwa biurowca wzięła się od jego inwestora i właściciela – firmy Telekomunikacja Polska S.A.

Wieżowiec zaprojektowały 2 firmy: Apar-Projekt i Arca A&C. Telekomunikacja Polska S.A. zleciła budowę firmie PIA Piasecki S.A. 1 sierpnia 1997 roku. Inwestycja miała zakończyć się 30 czerwca 2002, jednak plajta firmy Piasecki spowodowała przerwanie budowy. Na początku 2003 roku TP S.A. zawarła umowę na dokończenie budynku z firmą PORR Polska S.A.

Większość powierzchni biurowej w budynku zajmuje firma TP S.A. Część pomieszczeń jest też jednak wynajmowana. Biurowiec jest nowoczesny, posiada wszystkie niezbędne elektroniczne instalacje i systemy bezpieczeństwa. Posiada 30 kondygnacji nadziemnych, zajmowanych przez biura, i 5 podziemnych z garażami. Całkowita powierzchnia pomieszczeń w budynku to 49980 m2, z czego powierzchnia użytkowa to 41015 m2. Połączenie między piętrami zapewnia 7 szybkobieżnych wind wewnętrznych i jedna zewnętrzna – jeżdżąca w odchylonym o 14° od pionu szybie, który stał się cechą charakterystyczną wieżowca. Na szczycie budynku znajduje się lądowisko dla helikopterów – z tego powodu nie jest on zwieńczony żadnym masztem, iglicą, czy anteną.

Na 30. piętrze budynku planowano niegdyś otworzyć ogólnodostępny taras widokowy – projekt jednak, z nieznanych przyczyn, zarzucono.

Biurowiec położony jest w ścisłym centrum miasta. Komunikację zapewniają linie tramwajowe i autobusowe przejeżdżające przez pobliskie rondo Organizacji Narodów Zjednoczonych, zatrzymujące się w zepole przystankowym Rondo ONZ. W przyszłości powstanie tu stacja centralnego odcinka II linii metra B-10 Rondo ONZ. W pobliżu mieszczą się też inne wysokościowce, takie jak Rondo 1, czy Warsaw Financial Center.

CiekawostkiEdytuj

  • Podczas budowy, na głębokości 8 m, natknięto się na 580-kilogramowy pocisk z czasów II wojny światowej.
  • Budowa odbywała się metodą top-down – część podziemną i nadziemną wznoszono jednocześnie.
  • W serialu "39 i pół" budynek odgrywał rolę siedziby firmy FESTER

Linki zewnętrzneEdytuj

Wieżowce Warszawy

Wybudowane: Pałac Kultury i NaukiWarsaw Trade TowerRondo 1Centrum LIM (Hotel Mariott)Warsaw Financial CenterInterContinentalOxford TowerIntracoTP S.A. TowerŁucka CityBłękitny WieżowiecMillennium PlazaORCO TowerNovotelBabka TowerZłote TarasyIlmetPZU TowerHotel HiltonNorth GateThe Westin Warsaw    W budowie: Złota 44Grzybowska TowerCentrum Żelazna Tower    Proponowane: Lindleya Office CornerKulczyk TowerLiliumWiezowiec Gminy ZydowskiejKaleidoscopeHines TowerProsta TowerRondo TowerWalicow TowerPirelliEurocentrumPulawska Supersam     Warszawskie Wieżowce