FANDOM

{{{nazwa wieżowca}}}
adres: {{{adres}}}
{{{dzielnica}}}
[[{{{zdjęcie}}}|250px|]]
{{{opis}}}
Całkowita wysokość: 187
Wysokość do dachu:
Wysokość najwyższego piętra: {{{wysokość3}}}
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
47
Rozpoczęcie budowy: {{{rok1}}}
Ukończenie budowy: {{{rok2}}}
Projektant: Ernest Flagg
Powierzchnia
wszystkich
pomieszczeń:
{{{powierzchnia}}}

Singer Building przy Liberty Street i Broadwayu na Nowojorskim Manhattanie był wieżowcem biurowym wzniesionym w 1908 jako siedziba Singer Corporation.

HistoriaEdytuj

Projektant budynku Ernest Flagg był zwolennikiem ograniczania dopuszczalnej wysokości budynków oraz dokładnego wyznaczania stref ich wznoszenia i przeciwstawił swój projekt nieco, jego zdaniem, zbyt skomplikowanemu pierwotnemu zamysłowi Singera. Dwunastopiętrowe przyziemie gmachu zajmowało cały przeznaczony pod zabudowę obszar działki, natomiast wieża wznosząca się nad nim była bardzo smukła i strzelista.

Z wysokością 187m (612 stóp) budynek dzierżył tytuł najwyższego budynku świata do momentu ukończenia w 1909 Metropolitan Life Insurance Company Tower przy Medison Avenue (też na Manhattanie).

Budynek został wyburzony w 1968, gdyż przestarzała konstrukcja nie mogła już dłużej spełniać swojej funkcji (piętra budynku miały przekrój kwadratu o boku zaledwie 20 m). Singer Building ustąpił miejsca U.S. Steel Building (obecnie znanej jako One Liberty Plaza), która stoi do dziś.

RekordyEdytuj

Do czasu zawalenia się Avala TV Tower 29 kwietnia 1999 wskutek bombardowania sił NATO, pozostawał najwyższą zniszczoną wolnostojącą konstrukcją na świecie. Do czasu zamachów z 11. września 2001 pozostawał najwyższym nadającym się do zamieszkania budynkiem, jaki został kiedykolwiek zniszczony.

Ciągle pozostaje najwyższym kiedykolwiek celowo wyburzonym budynkiem na świecie.

Zobacz teżEdytuj

Szablon:Commons

Szablon:Wieżowce w Nowym Jorkubg:Сингер Билдинг de:Singer Building en:Singer Building es:Singer Building fr:Singer Building he:בניין סינגר lv:Singer Building pt:Singer Building ro:Singer Building simple:Singer Building sv:Singer Building zh:勝家大樓