FANDOM

Millennium Plaza
adres: Aleje Jerozolimskie 123a
Ochota
Millenium Plaza
Wieżowiec Millennium Plaza
Całkowita wysokość: 116 m
Wysokość do dachu: 112 m
Wysokość najwyższego piętra: b.d.
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
28
Rozpoczęcie budowy: 1996
Ukończenie budowy: 1999
Projektant: Vahap Toy z zespołem
Powierzchnia
wszystkich
pomieszczeń:
b.d.

Millennium Plaza (dawniej: Reform Plaza) – biurowiec położony na Ochocie, w Alejach Jerozolimskich 123, dwunasty pod względem wysokości budynek w Warszawie. Uznawany za jeden z najbrzydszych budynków w stolicy, podobnie jak pobliski ORCO Tower. Ze względu na swą stylistykę zewnętrzną nazywany jest przez mieszkańców "toi-toiem" (od producenta przenośnych toalet), porównywany jest także do ogromnych rozmiarów kabiny prysznicowej, czy zbiornika na gaz.

Nazwa Millennium Plaza wzięła się od obecnego właściciela budynku – banku Millennium. Do 2003 roku biurowiec nosił nazwę Reform Plaza.

Wieżowiec został zaprojektowany i wzniesiony przez kontrowersyjnego tureckiego biznesmena Vahapa Toya – w Polsce zasłynął on przede wszystkim z nigdy nie zrealizowanego projektu zwanego drugim Las Vegas w Białej Podlaskiej. Założył on firmę EPIT Polska Sp. z o.o. z kapitałem polsko-tureckim – wieżowiec Millennium Plaza był jej pierwszą inwestycją. Dziełem tej firmy jest także pobliskie centrum handlowe Blue City. W 2003 roku Vahap Toy został wydalony z Polski, a jego spółka zbankrutowała – wówczas wieżowiec przeszedł w ręce obecnego właściciela.

Biurowiec liczy 116 metrów wysokości (w tym 4-metrowa antena), ma 31 kondygnacji: 28 nadziemnych i 3 podziemne. Poziomy "-3" i "-2" zajmują garaże, od "-1" do "4" sklepy, a "5" restauracje. Wyżej mieszczą się biura – największą powierzchnię zajmują firmy Bank Millennium, Agencja Wydawniczo-Reklamowa Wprost i ABG. Wieżowiec wyposażony jest we wszystkie niezbędne instalacje, co czyni go "inteligentym budynkiem". Wnętrza biurowca pełne są egzotycznych roślin i fontann. Założenia inwestora przewidywały także utworzenie w jego wnętrzu ogromnego akwarium o wysokości kilku pięter, a na dachu – ogrodu oraz lądowiska dla helikopterów. Te zamierzenia nie zostały jednak zrealizowane.

Millennium Plaza jest bardzo dobrze skomunikowany z resztą miasta na pobliskim placu Zawiszy krzyżują się linie tramwajowe i autobusowe, w pobliżu znajduje się stacja kolejowa Warszawa Ochota i stacja WKD o identycznej nazwie. Połączenie z lotniskiem zapewnia linia autobusowa 175.

Linki zewnętrzneEdytuj

Wieżowce Warszawy

Wybudowane: Pałac Kultury i NaukiWarsaw Trade TowerRondo 1Centrum LIM (Hotel Mariott)Warsaw Financial CenterInterContinentalOxford TowerIntracoTP S.A. TowerŁucka CityBłękitny WieżowiecMillennium PlazaORCO TowerNovotelBabka TowerZłote TarasyIlmetPZU TowerHotel HiltonNorth GateThe Westin Warsaw    W budowie: Złota 44Grzybowska TowerCentrum Żelazna Tower    Proponowane: Lindleya Office CornerKulczyk TowerLiliumWiezowiec Gminy ZydowskiejKaleidoscopeHines TowerProsta TowerRondo TowerWalicow TowerPirelliEurocentrumPulawska Supersam     Warszawskie Wieżowce