FANDOM

Biprostal
adres: ul. Królewska 57
[[|250px|]]
{{{opis_zdjęcia}}}
Całkowita wysokość: 55,04 m
Wysokość do dachu: {{{wysokość2}}} m
Kraj: Polska
Miasto: Kraków
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
15
Rozpoczęcie budowy: {{{budowa1}}}
Ukończenie budowy: 1964
Projektant: M. Wrześniak, P. Czapczyński

Kompleks budynków Biprostal to zespół 4 budynków wraz z 15-kondygnacyjnym wieżowcem usytuowany w Krakowie u zbiegu ul. Królewskiej i Al. Kijowskiej (dzielnica Krowodrza) należący do firmy inżynieryjno-konsultingowej Biprostal SA.

Charakterystyka Edytuj

Zespół budynków Biprostal składa się z 4 obiektów: wysokiego budynku biurowego (15 pięter), niskiego budynku biurowego (4 piętra), budynku wielofunkcyjnego (2 piętra) oraz parterowego budynku mieszczącego garaże. Poszczególne części kompleksu połączone są przewiązkami i stanowią spójną, funkcjonalną całość.

Oba budynki biurowe zostały zaprojektowane przez Biuro Studiów i Projektów Hutnictwa „Biprostal”, dziś Biprostal SA. Architektami obiektu byli Marek Wrześniak i Piotr Czapczyński. Budowę kompleksu biurowego ukończono w 1964 roku. Piętnastopiętrowy Budynek Wysoki Biprostalu był przez ponad 25 lat najwyższym budynkiem w Krakowie. Obecnie jest to trzeci najwyższy budynek biurowy w mieście. Decyzja o lokalizacji biurowca i jego wysokości podjęta została ze względu na optymalne wykorzystanie powierzchni oraz ścisłą zabudowę w centrum miasta. Ze względu na swoją wysokość dach budynku wykorzystywany jest jako główne centrum nadawcze dla Krakowa i okolic dzięki zainstalowanych na dachu 50 antenowych punktach nadawczo - odbiorczych.

Budynek wielofunkcyjny dobudowany przy niskim budynku biurowym został oddany do użytku w 1992 roku.

Budynki kompleksu cechuje forma architektoniczna typowa dla lat 60. XX wieku, charakteryzująca się prostopadłościennymi bryłami z płaskimi dachami oraz nadwieszeniem piętra nad parterem wspartym na słupach oraz elewacjami z poziomymi podziałami. Elewację wieżowca stanowi szkło i blacha powlekana. Południowa ściana ozdobiona jest mozaikami Celiny Styrylskiej-Taranczewskiej.

W budynku mieszczą się 4 windy, 2 sale konferencyjne oraz garaż. Budynki posiadają pełne uzbrojenie techniczne zgodne z obowiązującymi obecnie wymaganiami, około 25% powierzchni użytkowej nieruchomości jest klimatyzowane. W 2008 roku po uzyskaniu koniecznych pozwoleń ruszy generalny remont kompleksu budynków Biprostal.

Od al. Kijowskiej przy Budynku Niskim Biprostal jest ogólnodostępny parking na 40 samochodów, natomiast od ul. Królewskiej udostępniony jest komercyjny parking na 150 miejsc.

Działki, na których znajduje się nieruchomość są w użytkowanie wieczystym obecnego właściciela – firmy inżynieryjno-konsultingowej Biprostal SA.

Lokalizacja Edytuj

Kompleks biurowy Biprostal cechuje wyjątkowo korzystna lokalizacja w centrum Krakowa. Budynki usytuowane przy skrzyżowaniu ulic Królewskiej i Kijowskiej znajdują się w odległości około 1.800 m od zabytkowego Starego Miasta, 2.400 m od Dworca Kolejowego i jedyne 10 km od Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach.

Nieruchomość położona jest na początku głównej trasy wylotowej w kierunku autostrady i obwodnicy Krakowa umożliwiając szybki wyjazd w kierunku Katowic, Warszawy, Wrocławia oraz lotniska (Balice). Odległość drogowa do węzła autostradowego wynosi 6 km a dojazd zajmuje około 15 minut.

W bezpośredniej okolicy budynku ( w promieniu 1 km) zlokalizowane są trzy krakowskie uczelnie: Akademia Górniczo – Hutnicza, Akademia Pedagogiczna oraz Wyższa Szkoła Bankowości.

Budynki Biprostal znane są także ze względu na swoją znakomitą dostępność komunikacyjną – tuż przy skrzyżowaniu ulic Królewskiej i Kijowskiej zlokalizowane są przystanki komunikacji miejskiej obsługujące 6 linii tramwajowych i 4 linie autobusowe umożliwiające dojazd praktycznie do każdego miejsca w Krakowie.

Powierzchnie biurowe Edytuj

Do 1985 roku całą powierzchnię budynku zajmowało przedsiębiorstwo Biprostal SA, później zdecydowano się na wynajem części powierzchni biurowych najemcom komercyjnym. Powierzchnie biurowe Biprostalu cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony najemców ze względu na strategiczną lokalizację budynków w centrum miasta, w bezpośredniej okolicy wielu ważnych instytucji. Budynek oferuje najemcom ok. 10.800 mkw. powierzchni biurowej. Ze względu na plany gruntownej modernizacji inwestor wstrzymał jednak podpisywanie nowych umów najmu aż do czasu wykończenia powierzchni. Rozpoczęcie remontu, który potrwa około półtora roku przewidywane jest jeszcze w 2008 roku.

Do obecnych najemców powierzchni budynków Biprostal należą firmy głównie z branży telekomunikacyjnej, przemysłowej i budowlanej m.in: Netia, Interia, Polkomtel, Telekomunikacja Polska, Emco Wheaton, Koksoprojekt czy Strabag.

Galeria Edytuj

Odnośniki zewnętrzne Edytuj

strona właściciela kompleksu budynków Biprostal